Praca tymczasowa – zalety i wady
Ustawa z z dnia 9 lipca 2003 r.o zatrudnianiu pracowników tymczasowych reguluje zasady zatrudniania pracowników tymczasowych przez pracodawcę będącego agencją pracy tymczasowej oraz zasady kierowania tych pracowników i osób niebędących pracownikami agencji pracy tymczasowej do wykonywania pracy tymczasowej na rzecz pracodawcy użytkownika.
“Zatrudnienie pracownika tymczasowego – 9 zasad, o których musisz pamiętać” to artykuł, którym rozpoczynam serię materiałów dotykających tematyki pracy tymczasowej. Jeśli interesuje Cię tematyka zatrudnienia tymczasowego, koniecznie sprawdź o jakich 9 zasadach musisz pamiętać.
Żadna forma zatrudnienia nie jest doskonała. Wybór właściwej formy zatrudnienia zależy od potrzeb przedsiębiorcy. Jedną z częściej stosowanych sposobów na deficyt pracowników jest zatrudnienie w ramach pracy tymczasowej.
W przypadku gdy zatrudnienie dodatkowych pracowników uzależnione jest m.in. od sezonowości, okresowego projektu czy potrzeby doraźnego wsparcia wielu pracodawców użytkowników w tym przypadku, korzysta z pracy pracowników tymczasowych.
Z treści artykułu dowiesz się:
- jakie są zalety stosowania pracy tymczasowej,
- jakie są wady stosowania pracy tymczasowej,
- limity zatrudnienia pracowników tymczasowych.
Zalety pracy tymczasowej
Pracodawca korzystający z pracy pracowników tymczasowych udostępnianych przez agencję pracy tymczasowe stają się z mocy prawa – tzw. pracodawcami użytkownikami. Pracodawca użytkownik, może zatrudniać pracowników tymczasowych na dowolny czas (z zachowaniem określonych ustawą limitów pracy tymczasowej).
Pracownik tymczasowy może być zatrudniony zarówno na podstawie umowy o pracę, jak i umowy cywilnoprawnej. Decyzję w tej sprawie podejmuje pracodawca użytkownik.
Wahania koniunkturalne nierzadko wymagają szybkich działań i sprawnego zatrudnienia pracownika od zaraz. Praca tymczasowa pozwala na skorzystanie z zasobów agencji pracy tymczasowej dzięki, której możliwe jest błyskawiczne pozyskanie personelu.
Wykonywanie pracy tymczasowej postrzegane jest jako bardziej elastyczne aniżeli inne formy zatrudnienia, z tego względu że w szybki sposób można pozyskać pracownika na ustalony okres.
Ograniczenie obowiązków związanych z całym procesem zatrudnienia jest dodatkowym atutem pracy tymczasowej.
W przypadku skorzystania z oferty agencji pracy tymczasowej, przedsiębiorca redukuje koszty związane z zatrudnieniem pracownika, koszty rekrutacji i pozyskania pracownika, a także prowadzenia działu kadr i płac.
Przedsiębiorcy cenią sobie możliwość zafakturowania współpracy z agencją pracy tymczasowej.
Przedsiębiorca otrzymuje gwarancję jakości usług agencji pracy tymczasowej, może ograniczyć koszty szkoleń i procesu adaptacji zawodowej.
Wady pracy tymczasowej
Z punktu widzenia pracodawcy, pracownicy tymczasowi są postrzegani jako pracownicy “obcy” względem pracowników etatowych. Pracownicy tymczasowi postrzegani są jako pracownicy, którzy nie angażują się w pracę w podobnym stopniu jak pracownicy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę.
W związku z czasowym zatrudnieniem, pracownicy tymczasowi nie czują stabilizacji zawodowej co wiąże się z dużym ryzykiem ciągłego pozyskiwania nowych zasobów, co z kolei wiąże się z dodatkowymi kosztami.
Pracownik tymczasowym często powierza się prace, których nikt inny nie chce wykonywać co może wiązać się z niską jakością tejże pracy.
Pracodawca korzystający z pracowników tymczasowych borykają się z “zatrudnieniem” odpowiedniego pracownika. Bardzo często pracownicy tymczasowi to pracownicy o niskich kwalifikacjach, bez doświadczenia i właściwej postawy zawodowej.
W zależności od rodzaju przedsiębiorstwa, pracodawcy użytkownicy napotykają na niemożność dostosowania pracownika tymczasowego do wymogów kulturowych, etycznych i innych specyficznych dla danej organizacji. Pojawiają się również trudności we wdrożeniu pracownika, zwłaszcza do pracy zespołowej.
Ograniczające dla pracodawców użytkowników są przepisy ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych.
Zgodnie z art. 20 ust. 4 ustawy, pracodawca użytkownik może korzystać z pracy tej samej osoby wykonującej pracę tymczasową na podstawie umowy o pracę oraz umowy prawa cywilnego przez okres nieprzekraczający łącznie 18 miesięcy w okresie obejmującym 36 kolejnych miesięcy.
Limity zatrudnienia
1 czerwca 2017 r. weszła w życie ustawa z 7.04.2017 o zmianie ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych oraz niektórych innych ustaw zgodnie, z którą:
- ograniczono okres, przez który pracodawca użytkownik może korzystać z pracy tego samego pracownika tymczasowego do 18 miesięcy w okresie obejmującym 36 kolejnych miesięcy (za wyjątkiem zatrudnienia na zastępstwo nieobecnego pracownika);
- stosowaniu analogicznych limitów czasowych wykonywania pracy tymczasowej (18 miesięcy w okresie kolejnych 36 miesięcy, za wyjątkiem zatrudnienia w celu zastępstwa nieobecnego pracownika) w przypadku świadczenia pracy tymczasowej na podstawie umów cywilnoprawnych;
- stosowaniu analogicznych jak wskazanych powyżej limitów czasowych wykonywania pracy tymczasowej (18 miesięcy w okresie kolejnych 36 miesięcy, za wyjątkiem zatrudnienia w celu zastępstwa nieobecnego pracownika) w przypadku świadczenia pracy tymczasowej na podstawie następujących po sobie naprzemiennie umów o pracę tymczasową oraz umów cywilnoprawnych.
Przykład:
Agencja pracy tymczasowej skierowała pracownika tymczasowego zatrudnionego na podstawie umowy o pracę tymczasową do pracodawcy użytkownika na okres 2 miesięcy. Po zakończeniu 2 miesięcy pracy, ten sam pracownik tymczasowy ma zostać skierowany do pracy na rzecz tego samego pracodawcy użytkownika przez okres kolejnych 16 miesięcy – lecz tym razem na podstawie umowy cywilnoprawnej. W ten sposób 18-miesięczny limit wykonywania pracy tymczasowej zostanie wyczerpany. Ponowne skierowanie tego pracownika do wykonywania pracy tymczasowej na rzecz tego samego pracodawcy użytkownika (czy to na podstawie umowy o pracę tymczasową, czy to umowy cywilnoprawnej) będzie możliwe dopiero po upływie 36 miesięcy od dnia rozpoczęcia pracy tymczasowej na podstawie umowy o pracę tymczasową.
JobelPro
Czujesz, że tracisz kontrolę nad rejestrem pracowników tymczasowych? Być może zastanawiasz się w jaki sposób liczyć limit ich zatrudnienia u pracodawcy użytkownika? Rozumiemy Twoje zagubienie. Wiemy jak stresujące może być stosowanie przepisów w praktyce. Pozwól, że pomożemy! Udostępniamy (zupełnie za darmo) przestrzeń, dzięki której już się nie pogubisz.
Poszukujesz pracy? Znajdziesz ją na Pracuj.pl
Kontrola limitów pracy tymczasowej
Od dnia 1.06.2017 obowiązują nowe zasady ustalania maksymalnego okresu...
“Zatrudnienie pracownika tymczasowego – 9 zasad, o których...
Brak ZFŚS – obwieszczenie dla pracowników do 31 stycznia
Jesteś pracodawcą zatrudniającym mniej niż 50 pracowników w przeliczeniu...