9 stycznia 2022|

Boty w działach HR

Czym w ogóle jest chatbot i skąd moje zainteresowanie takim tematem?

Moje doświadczenie związane z pracą w szeroko rozumianym dziale HR pozwoliło na doświadczeniu różnego rodzaju procesów, które zachodzą w pracy kadrowca. Większość czasu zajmowało mi odpowiadanie na pytania pracowników powtarzające się każdego dnia.  Pytania dotyczyły zarówno liczby pozostałych dni urlopu wypoczynkowego, wysokości wynagrodzenia ale również ogólnych spraw dotyczących samych procedur obowiązujących w firmie, zapisów w regulaminie lub sposobu przygotowania konkretnego dokumentu.

Okazuje się, że boty, zarówno chatboty (komunikatory pozwalające na zadanie pytania w formie pisemnej) jak i voiceboty (boty których głos przypomina ludzki głos) stają się coraz częściej idealnym rozwiązaniem we wsparciu procesów zachodzących w firmie lub konkretnym dziale.

Czym zatem jest chatbot?

Zgodnie z definicją Kodabots – firmą która stworzyła autorską platform do automatyzacji konwersacji dzięki czemu za pomocą jednego systemu można zarządzać procesami związanymi z automatyzacją takich obszarów jak: sprzedaż, obsługa klienta, pozyskanie pracownika, onboarding, marketing i wiele innych:

Chatbot to interaktywne oprogramowanie ukryte w komunikatorze lub na stronie internetowej, które wspiera obszar szeroko rozumianej komunikacji z klientem. Wykonuje najbardziej powtarzalne i żmudne zadania. Pomaga usprawniać sprzedaż, odpowiada na najczęściej zadawane pytania, czy wspiera kreowanie wizerunku marki.

Obszary wykorzystania botów w HR są bardzo różne, począwszy od:

  • wirtualnych asystentów w rekrutacji,
  • chatbota, który przeprowadza przeszkolenie pracowników np. BHP i firmowych systemów,
  • onboarding – przekazuje informacje o firmie, procedurach, regulaminów oraz polityce firmy,
  • boty jako wirtualni asystencji czyli źródło wiedzy o nastrojach panujących w firmie 

Jeśli pracujesz w HR to doskonale wiesz, że w organizacji funkcjonują różne kanały informacyjne, takie jak: skype, telefon, sms, mail, kontakt osobisty.

Zidentyfikowane problemy w działach związanych z obsługą pracowników to między innymi:

  • wielowątkowość zadawanych pytań, 
  • konieczność kontaktu z firmą outsourcingową; 
  • konieczność weryfikacji danych w podziale na obszary, 
  • zbyt duża liczba zapytań 

Jeśli podobnie do mnie identyfikujesz wskazane powyżej trudności warto przyjrzeć się botom, dzięki którym:

  • nastąpi usprawnienie relacji na linii firma-pracownicy i potencjalni pracownicy 
  • dojdzie do redukcji kosztów osobowo-czasowych
  • obsługa stanie się łatwiejsza – szybkie źródło informacji w organizacji
  • zdigitalizujesz procesy w obszarze HR i administracji 
  • praca będzie trwała 24/7 oraz zapewni  natychmiastowy czas reakcji w wielu językach 

W odpowiedzi na potrzeby działów HR powstała HRoBotka, czyli botka która uczy się odpowiadać na pytania z zakresu prawa pracowniczego, zatrudnienia kodeksowego.

Wiele miesięcy poświęciłam temu aby przekazać Botce jak najwięcej informacji z zakresu:

  • rekrutacji,
  • rozpoczęcia zatrudnienia,
  • dokumentacji pracowniczej,
  • badań lekarskich,
  • obowiązków pracowniczych,
  • przebiegu zatrudnienia,
  • uprawnień pracowniczych,
  • zakazu konkurencji,
  • odpowiedzialności pracowniczej,
  • ustania stosunku pracy

Jeśli interesuje Cię przyszłość związana z digitalizacją procesów w firmie, koniecznie daj i mi o tym znać i zapisz się na newsletter,w  którym przekażę więcej informacji na temat botów i HRoBotki: https://bit.ly/3JUxcnW 

Jeśli masz ochotę sprawdzić wiedzę HRoBotki, masz szansę zadać jej pytanie w tym miejscu: https://niezwalniam.pl/test-chatbot/ 

Kategorie