Rynek pracy przyszłości, czyli o rekrutacji i nie tylko
W dniu 25 listopada 2021 r., godz. 9:00 – 12:00 miało miejsce wydarzenie stworzone z myślą o branży HR. Tematami poruszanymi w trakcie tego wydarzenia były:
- trendy i prognozy rynku pracy
- nowe technologie w HR
- oczekiwania kandydatów i pracowników
- skuteczna rekrutacja
- zarządzanie i organizacja pracy
- sprawdzone metody motywowania pracowników
- siła zespołów zróżnicowanych
- employer branding w praktyce
- work-life balance i wiele, wiele innych…
W trakcie wydarzenia odpowiedziałam na kilka pytań z zakresu rekrutacji, które znajdziesz poniżej. Chciałabym serdecznie polecić zapoznanie się z raportem: Nowe spojrzenie na rynek pracy – OLX Praca. Know How 2022. W raporcie, eksperci dzielą się rozwiązaniami dotyczącymi m.in. procesów rekrutacyjnych, zarządzania zespołem rozproszonym czy kondycji psychicznej pracowników.
Które aspekty biorą pod uwagę kandydaci poszukujący pracy?
Zmieniające się dynamicznie warunki makroekonomiczne, w tym gospodarcze, technologiczne i demograficzne spowodowały, że zmieniły się postawy i oczekiwania kandydatów do pracy i pracowników. Ogromna liczba ogłoszeń o pracę, sygnalizująca rosnący popyt na pracownika powoduje, że kandydaci do pracy i pracownicy zwracają uwagę nie tylko na wysokość wynagrodzenia ale na jakość warunków pracy i życia.
W związku ze zmianą priorytetów wśród kandydatów do pracy i pracowników i oraz zmianą podejścia do pracy, na znaczeniu zyskała kultura organizacyjna firmy. Ważna jest transparentność działań i budowanie odpowiedzialnego biznesu poprzez dbałość o pracowninków choćby w kontekście ich zdrowia i bezpieczeństwa. Na znaczeniu zyskują firmy, które realizują misję, z którą kandydaci do pracy i pracownicy mogą się utożsamiać i być realną częścią organizacji wpływającą na realizację tej misji.
Pandemia wydatniła potrzebę partnerskich relacji między pracownikiem a pracodawcą. Jeśli chcemy pozyskać kandydata do pracy ważne jest aby angażowały się obie strony, aby ich relacje oparte były na zaufaniu i otwartej, transparentnej komunikacji.
W jaki sposób poprawnie formułować treść ofert o pracę aby zainteresować kandydata do pracy oraz osiągnąć jak największy zwrot wartościowych zgłoszeń?
- Warto jest pisać prawdę i tylko prawdę. Rozmijanie się z prawdą może spowodować, że pomimo pozyskania kandydata do pracy, trudno będzie go utrzymać w zatrudnieniu jeśli okaże się, praca w rzeczywistości odbiega od tej opisanej w ofercie pracy.
- Opowiedz o firmie, pochwal się osiągnięciami firmy, pokaż jacy ludzie pracują w organizacji. Warto wskazać od jakiego czasu firma funkcjonuje na danym rynku, czy jest liderem branży. Kultura organizacyjna firmy może być wartością dodaną, o której warto wspomnieć.
- Warto zastanowić się nad oczekiwaniami wobec kandydata, które faktycznie będą niezbędne w trakcie pracy. Długą listę wymogów czasem trudno spełnić, zwłaszcza jeśli jest się na początku kariery zawodowej. Być może wartością w samą sobie są naturalne umiejętności i wrodzone cechy niezbędne na danym stanowisku.
- Pracodawca powinien zwracać uwagę na sposób formułowania komunikatu w ogłoszeniu o pracę. Zakazane jest dyskryminowanie kandydatów do pracy ze względu na jego cechę, np. wiek, płeć itd. Osoba tworząca ogłoszenie o pracę może skorzystać z często praktykowanego sformułowania „mile widziane” w przypadku tych cech, które byłyby najbardziej pożądane.
- Dodatkową korzyścią z punktu widzenia pracodawcy i pozyskania większej liczby zgłoszeń do pracy jest zaakcentowanie otwartości na różnorodność w zespole, podkreślając że nie wiek jest ważny, a posiadanie kompetencje, wrodzone umiejętności i predyspozycje.
Czy kreatywne kampanie rekrutacyjne (na przykładzie konkursu liderów) mają szanse powodzenia i faktycznie przyciągają odpowiednich kandydatów do pracy?
W nawiązaniu do przesłanych zgłoszeń w konkursu Liderzy Rekrutacji, okazuje się kreatywne kampanie rekrutacyjne pozwalają na osiągnięcie celu, czyli zdobycie wartościowych kandydatów do pracy. Kreatywność kampanii polega w szczególności na tworzeniu przyciągających uwagę i angażujących komunikatów skierowanych do odpowiedniej grupy odbiorców, którzy przebywają w sieci w konkretnych miejscach. Pokazanie firmy od wewnątrz, ludzi pracujących w strukturach, pokazanie ludzkiej twarzy, czy też procesów wewnątrzzakładowych bardzo przyciąga potencjalnych kandydatów.
W jednym z przesłanych zgłoszeń – zrezygnowano z cv w imię ankiety, koncentrując przekaz na tym, że ‘nie chcemy poznać Twojego cv, chcemy poznać Ciebie”.
Na pewno w związku z rosnącym popytem na pracownika, pracodawcy będą sięgali po coraz to nowsze metody przyciągnięcia uwagi kandydata.
Czy w ogłoszeniu o pracę można wskazać preferowaną płeć lub wiek kandydata do pracy?
Oferty pracy nie mogą wskazywać na preferencje pracodawcy co do płci, wieku czy sprawności. Jeśli pracodawca może w sposób obiektywny udowodnić, że na danym stanowisku może pracować np. tylko i wyłącznie kobieta to w takim przypadku można zaznaczyć taki warunek w ogłoszeniu o pracę.
Warto w tym miejscu wskazać różnice między dyskryminacją a zasadą równego traktowania:
- dyskryminacja – polega na nierównym potraktowaniu kandydata w porównaniu z innym, ze względu na jakiś czynnik, np. niepełnosprawność.
- zasada równego traktowania to działania podejmowane przez określony czas, zmierzające do wyrównywania szans wszystkich lub znacznej liczby pracowników wyróżnionych z jednej lub kilku przyczyn.
Artykuł n.t rynku pracy przyszłości
W lutym 2021 roku przygotowałam niezwykle ciekawy artykuł, który powstał na bazie raportu OLX Praca, w którym odpowiedziałam m.in. na pytania: W jaki sposób będzie wyglądał rynek pracy w przyszłości? Na czym będzie polegał rozwój rynku pracy? W jaki sposób możemy przygotować się na niepewność jutra?
Jeśli interesują Cię nadchodzące trendy na rynku pracy, warto zapoznać się z tym artykułem. Możesz go przeczytać tutaj: https://kadrywpigulce.pl/w-jaki-sposob-mozemy-przygotowac-sie-na-niepewnosc-jutra/
Zrób sobie prezent!
Przygotowałam dla Ciebie niepowtarzalne materiały z zakresu prawa pracy. Skąd taka pewność, że są niepowtarzalne?
- przygotowane w unikatowym schemacie: problem – pytanie – odpowiedź
- opracowane na bazie praktycznego doświadczenia
- w oparciu o pytania i zdarzenia z życia wzięte
- odpowiedzi zostały skondensowane tak aby dać Tobie pigułkę wiedzy
- pięknie wydane
Zobacz jaki prezent możesz zrobić sobie w tym roku: SKLEP KADRY W PIGUŁCE
HR-owa telewizja śniadaniowa OLX
Zapraszam do udziału w drugiej edycji HR-owej telewizji śniadaniowej...
Nowe sposoby rekrutacji, boty – czyli nowości ze świata HR
Rośnie popyt na pracownika. To już stwierdzenie. Wiesz, w której branży...
Czy zastanawiasz się, jak będzie wyglądała rzeczywistość po pandemii? Czy...