Zmiany w przepisach od 1 czerwca 2025
Nowe przepisy z 2025 roku oznaczają dla pracodawców szereg istotnych zmian w zakresie zatrudniania cudzoziemców. Oto ich najważniejsze konsekwencje:
1. Większa odpowiedzialność i ograniczenia w dostępie do zezwoleń
(Ustawa z 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom, Dz.U. 2025 poz. 621)
Cel: ograniczenie nadużyć i wyłudzeń wizowych.
Wzrośnie rola urzędów i systemów informatycznych, które będą ściślej weryfikować wnioski i powiązania między instytucjami.
Nowe uprawnienia starostów – będą mogli zablokować wydawanie zezwoleń na pracę w zawodach objętych zwolnieniami grupowymi lub kryzysem zatrudnienia w danym regionie.
Zamiast testu rynku pracy pojawi się lokalna analiza sytuacji zatrudnienia.
Wyższe kary: nawet do 50 000 zł, proporcjonalnie do liczby nielegalnie zatrudnionych osób.
Dla pracodawców oznacza to konieczność dokładniejszego planowania zatrudnienia cudzoziemców, lepszej dokumentacji i świadomości lokalnej sytuacji rynkowej.
2. Ograniczenia dla agencji zatrudnienia i pośredników
(Ustawa z 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia, Dz.U. 2025 poz. 620)
Nowe agencje zatrudnienia będą mogły oferować pracę cudzoziemcom dopiero po 2-letnim okresie karencji od rejestracji.Celem jest eliminacja fikcyjnych agencji tworzonych tylko dla uzyskania dostępu do taniej siły roboczej.
Pracodawcy muszą dokładniej weryfikować agencje, z którymi współpracują – tylko te z doświadczeniem i historią działalności będą miały dostęp do cudzoziemskich kandydatów.
3. Uszczelnienie systemu wizowego i ograniczenia dla cudzoziemców spoza Polski(Ustawa z 4 kwietnia 2025 r., brak numeru Dz.U.)
Wprowadzenie nowych wymagań dla studentów zagranicznych (m.in. znajomość języka, dokumentacja wykształcenia, limit 50% cudzoziemców w uczelni).
Ograniczenia zmiany celu pobytu – nie będzie można przechodzić z wizy np. turystycznej czy edukacyjnej (wydanej przez inne państwo Schengen) do legalnej pracy w Polsce.
Dla pracodawców: zmniejszy się możliwość rekrutacji cudzoziemców już przebywających w UE – zatrudnianie musi być zaplanowane wcześniej, z udziałem kandydatów spełniających konkretne wymagania.
4. Zmiany w systemie Blue Card (dla wysokokwalifikowanych pracowników)
(Ustawa z 24 kwietnia 2025 r. o zmianie ustawy o cudzoziemcach, Dz.U. 2025 poz. 619)
- Nowelizacja dostosowuje polskie prawo do unijnych przepisów dotyczących zatrudnienia pracowników z wysokimi kwalifikacjami.
- Zmiany mają ułatwić dostęp do rynku pracy w ramach Blue Card UE, ale tylko dla określonych zawodów i osób spełniających wymagania.
To szansa dla pracodawców działających w branżach opartych na wiedzy – np. IT, inżynieria, medycyna – ale wymaga precyzyjnego spełnienia formalnych kryteriów.
Co to oznacza w praktyce?
Większy nacisk na jakość zatrudnienia, nie ilość.
Więcej formalności i kontroli, także cyfrowych i bez zapowiedzi.
Wyższe kary za nieprawidłowości.
Długoterminowe podejście do zatrudniania cudzoziemców – mniej miejsca na doraźne, „awaryjne” rozwiązania.
Potrzeba współpracy z rzetelnymi partnerami (agencjami, prawnikami, tłumaczami).
Zmiany w polityce rynku pracy i aktywizacji zawodowej
Planowane zmiany w polityce rynku pracy i aktywizacji zawodowej oznaczają dla pracodawców szersze możliwości wsparcia, większą elastyczność w rekrutacji i dostęp do nowych grup kandydatów. Oto co konkretnie oznaczają te zmiany w praktyce:
1. Nowe instrumenty wspierające zatrudnianie osób starszych (emerytów)
Pracodawcy będą mogli skorzystać z preferencji i zachęt (np. dofinansowań, ulg) przy zatrudnianiu osób w wieku poprodukcyjnym.
Korzyść: dostęp do doświadczonych pracowników i obniżenie kosztów zatrudnienia.
2. Zniesienie powiązania bezrobotnego z urzędem pracy właściwym dla miejsca zameldowania
Bezrobotni będą mogli rejestrować się i korzystać z usług dowolnego urzędu pracy, niezależnie od miejsca zameldowania.
Korzyść: szersza pula kandydatów do pracy, łatwiejsza rekrutacja np. w regionach o niedoborze pracowników.
3. Nowoczesne rozwiązania cyfrowe i rozbudowa bazy ofert ePraca
Cyfryzacja usług publicznych ułatwi dotarcie z ofertami do kandydatów – także poprzez aplikacje i nowoczesne narzędzia.
Korzyść: zwiększona widoczność ofert pracy i szybsze dotarcie do odpowiednich kandydatów.
4. Włączenie rolników do usług rynku pracy
Rolnicy zyskają dostęp do aktywnych form wsparcia zawodowego (np. szkoleń, doradztwa).
Korzyść: nowa grupa potencjalnych kandydatów, szczególnie w branżach sezonowych i fizycznych.
5. Dodatkowe wsparcie finansowe dla firm
Nowe programy dopłat do wynagrodzeń oraz pomoc w trudnych sytuacjach (np. w przypadku zwolnień grupowych).
Korzyść: możliwość utrzymania miejsc pracy lub ich tworzenia przy mniejszym obciążeniu budżetu firmy.
6. Zwiększenie bezpieczeństwa w kontaktach z prywatnymi agencjami zatrudnienia
Większa kontrola i standardy działania agencji mają chronić pracodawców przed nieuczciwymi pośrednikami.
Korzyść: mniejsze ryzyko prawne i wizerunkowe przy współpracy z agencjami.
7. Rozwój mobilności zawodowej i kształcenia ustawicznego
Bony szkoleniowe i pożyczki edukacyjne będą dostępne również dla osób aktywnych zawodowo – możliwe będzie wspieranie rozwoju obecnych pracowników.
Korzyść: inwestowanie w rozwój kompetencji zespołu bez konieczności pokrywania pełnych kosztów szkoleń.
8. Wsparcie w sytuacjach kryzysowych (np. zwolnienia grupowe)
Publiczne służby zatrudnienia zaoferują firmom pomoc organizacyjną i doradczą w przypadku redukcji etatów.
Korzyść: łagodniejsze przeprowadzenie trudnych procesów kadrowych.
9. Zmiany w funkcjonowaniu OHP i wsparcie 17-latków
Rozszerzenie oferty pracy i wsparcia doradczego dla osób młodych, także niepełnoletnich absolwentów szkół.
Korzyść: możliwość zatrudniania młodszych kandydatów np. w ramach praktyk, staży lub prostych prac.
10. Lepszy dostęp do poradnictwa zawodowego i wzmocnienie dialogu społecznego
Ułatwienie planowania ścieżek kariery, także wewnętrznie w firmach, dzięki lepszemu systemowi doradztwa zawodowego.
Korzyść: pomoc w utrzymaniu zaangażowania i rozwoju pracowników.
11. Zmiany w katalogu osób uprawnionych do rejestracji jako bezrobotni
Możliwość rejestracji dla nowych grup (np. nierejestrowanych dotąd opiekunów, osób wykonujących pracę dorywczą).
Korzyść: rozszerzona baza rekrutacyjna dostępna za pośrednictwem urzędów pracy.
Podsumowanie dla pracodawców:
Większe wsparcie finansowe i organizacyjne, szczególnie w trudnych sytuacjach.
Nowe grupy kandydatów dostępne do zatrudnienia.
Większa elastyczność w rekrutacji – mniejsze ograniczenia terytorialne i więcej cyfrowych narzędzi.
Ułatwienia w rozwijaniu kompetencji pracowników bez pełnego obciążenia kosztami.
Zaproś mnie do swojej firmy
Pozwól, że przedstawię Ci rozwiązanie, które kompletnie odmieniło to, jak firmy i organizacje radzą sobie z problemami: Prawo pracy dla biznesu.
Szkolenie dostarcza aktualnej wiedzy o przepisach oraz daje Ci konkretne narzędzia i wiedzę, które możesz natychmiast wykorzystać w swojej codziennej pracy.
Nauczysz się, jak działać zgodnie z przepisami, minimalizując stres i ryzyko. Zyskasz profesjonalizm i spokój w codziennym zarządzaniu personelem.

Fragmenty książki: „Urlopy pracownicze i inne zwolnienia od pracy”
Publikacja stanowi kompendium wiedzy na temat urlopów pracowniczych...
Harmonogram czasu pracy
Harmonogram czasu pracy – optymalizacja zarządzania personelem Za organizację...