Termin wydania świadectwa pracy - zmiany od 7 września 2019 * Kadry w pigułce

Termin wydania świadectwa pracy – zmiany od 7 września 2019

Termin wydania świadectwa pracy – zmiany od 7 września 2019

Od 7 września 2019 r. zaczną obowiązywać znowelizowane przepisy Kodeksu pracy wprowadzone ustawą z dnia z 16.05.2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1043).

Znowelizowane przepisy ustawy Kodeks pracy mają m.in. ułatwić pracownikom uzyskanie świadectwa pracy.


 

Do tej pory, tj. do 7 września 2019 r. przepisy obligowały pracodawcę do wydania świadectwa pracy niezwłocznie. Przepisy rozporządzenia w sprawie świadectwa pracy doprecyzowywały, że dokument ten należy wydać w dniu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy.

Od 7 września 2019 r., pracodawca jest zobligowany do wydania pracownikowi świadectwa pracy w dniu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy, pod warunkiem, że nie nawiązuje z nim kolejnego stosunku pracy w terminie 7 dni od rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniej umowy o pracę.

Niezmiennie, pracodawca ma prawo przesłać pracownikowi świadectwo pracy w terminie 7 dni od rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy, jeśli z przyczyn obiektywnych wydanie tego dokumentu nie było możliwe w dniu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy.

art. 97

Wydanie pracownikowi świadectwa pracy w dniu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy będzie tym bardziej obligatoryjne dla pracodawcy ze względu na wprowadzone sankcje za niewydanie świadectwa pracy w terminie. Na pracodawcę może być nałożona kara w wysokości od 1000 do 30000 zł za niewydanie pracownikowi świadectwa pracy w terminie, tj, w dniu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. Do 07 września 2019 r. karze podlegało jedynie niewydanie pracownikowi świadectwa pracy.

art. 282

Ustawodawca wydłużył termin na złożenie wniosku w sprawie sprostowania świadectwa pracy. W terminie 14 dni (a nie 7 dni) pracownik może złożyć wniosek do pracodawcy o sprostowanie świadectwa pracy. W razie nieuwzględnienia wniosku przez pracodawcę, pracownik ma prawo wystąpienia do sądu pracy z żądaniem jego sprostowania w terminie 14 dni od otrzymania zawiadomienia o odmowie sprostowania świadectwa pracy.

art. 97 par. 2

W przypadku, w którym pracodawca nie powiadomi pracownika o odmowie sprostowania świadectwa pracy i nie dokona jego sprostowania, pracownik ma prawo wystąpienia do sądu pracy z żądaniem jego sprostowania  w każdym czasie.

W przypadku niewydania przez pracodawcę świadectwa pracy, pracownikowi przysługuje prawo wystąpienia do sądu pracy z żądaniem zobowiązania pracodawcy do wydania świadectwa pracy. Natomiast jeżeli pracodawca nie istnieje albo z innych przyczyn wytoczenie przeciwko niemu powództwa o zobowiązanie pracodawcy do wydania świadectwa pracy jest niemożliwe, pracownikowi przysługuje prawo wystąpienia do sądu pracy z żądaniem ustalenia uprawnienia do otrzymania świadectwa pracy.

art. 97(1)

W treści świadectwa pracy należy zmienić od 7 września 2019 r. informację dotyczącą terminu na złożenie wniosku o sprostowanie świadectwa pracy do pracodawcy oraz żądania jego sprostowania do sądu pracy z 7 na 14 dni.

TO CIĘ NA PEWNO ZAINTERESUJE:

Nowe przepisy ustawy Kodeks pracy obowiązują już od 1 września 2019. Przekonaj się jakie to zmiany:

ZMIANY W PRZEPISACH OD 1 WRZEŚNIA 2019


Od dnia 4 maja 2019 obowiązują nowe przepisy dotyczące danych osobowych, których pracodawca może żądać od osoby ubiegającej się o zatrudnienie i pracownika.

Koniecznie przeczytaj jakie to zmiany: ZMIANY W KODEKSIE PRACY OD 04.05.2019


Zgodnie z art. 13 RODO jeżeli dane osobowe osoby, której dane dotyczą, zbierane są od tej osoby, administrator podczas pozyskiwania danych osobowych podaje jej m.in. informacje dotyczące administratora danych osobowych, jego siedziby, numeru kontaktowego.

Pracodawca jest zwolniony z tego obowiązku nie mniej jednak wielu praktyków używa tego wzoru dokumentu:

OŚWIADCZENIE PRACODAWCY


Od 01 stycznia 2019 obowiązują znowelizowane przepisy Kodeksu pracy wprowadzone ustawą z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym (Dz.U.2018.2244 z dnia 2018.11.30).

Na mocy wspomnianej ustawy, pracownicy zatrudnieni na stanowisku administracyjno-biurowym zwolnieni są z obowiązku przeszkolenia okresowego z zakresu bezpieczeństwa i ochrony pracy.

Przepisy ustawy wprowadzają jednak pewien warunek. Dowiedz się jaki: ZMIANY W BADANIACH OKRESOWYCH PRACOWNIKÓW BIUROWYCH



Powered by themekiller.com anime4online.com animextoon.com apk4phone.com tengag.com moviekillers.com