12 sierpnia 2024|

PUE ZUS zmienia się w eZUS

Z dniem 14 czerwca 2012 r. zaczęła działać Platforma Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS).  Już wkrótce PUE ZUS czeka nowa odsłona, czyli eZUS.
Powstanie tej platformy miało służyć przede wszystkim usprawnieniu obsługi klientów ZUS i ograniczeniu konieczności osobistego stawiennictwa w jednostkach organizacyjnych ZUS. Przeznaczona jest zarówno dla klientów indywidualnych jak i przedsiębiorców.

Od 1 stycznia 2023 r. każdy płatnik składek ma obowiązek posiadać konto na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Od 1 stycznia 2023 r. płatnik składek ma również obowiązek przekazywania do ZUS adresu elektronicznego (mailowego). 

Obowiązek założenia konta na PUE ZUS wynikał ze zmian w prawie (art. 1 pkt 15 i art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw.

eZUS – co nowego?

System ma być bardziej bezpieczny, czyli ma chronić obywatela przed niepowołanym dostępem do jego danych osobowych, co w praktyce oznacza:

  • logowanie kodem weryfikacyjnym,
  • że, hasło będzie musiało składać się z co najmniej 12 znaków,
  • nową politykę cookies dla PUE/eZUS.

Dodatkowo, ulepszona wersja serwisu będzie zawierała:

  • tłumaczenie elementów eZUS na języki ukraiński i angielski,
  • zapewnienie standardów WCAG 2.1 na poziomie AA w obszarze eZUS.

Jak informuje ZUS, na swojej stronie www.zus.pl: „Jeszcze w tym roku planowane są zmiany w rejestracji konta na eZUS i w procesach powiązanych z logowaniem, np. przy przypomnieniu loginu. Trwają też prace nad ulepszeniami profilu płatnika składek. ZUS konsultował zmiany z przedsiębiorcami, którzy zgodzili się uczestniczyć w badaniach nowych rozwiązań.”

Obowiązek ustawowy

Płatnik składek ma ustawowy obowiązek utrzymywania konta na PUE ZUS. ZUS nie usuwa kont użytkowników na PUE ZUS. Możemy jednak zamknąć dostęp do takiego konta jeśli:

  • płatnik składek zmarł,
  • miało miejsce naruszenie ochrony danych osobowych,
  • wystąpiły w inne okoliczności, które są wymienione w regulaminie PUE ZUS.

ZUS PUE – dla kogo?

Posiadanie konta na ZUS PUE ma ułatwiać załatwianie spraw w ZUS online – w dowolnym miejscu i czasie. Do 31.12.2022, obowiązek posiadania profilu na PUE ZUS mieli płatnicy rozliczający składki za więcej niż 5 osób.

Po zmianach obowiązek ten dotyczy wszystkich przedsiębiorców – także właścicieli małych firm, czyli zatrudniających do 5 pracowników oraz tych, którzy płacą składki tylko za siebie.

Co sprawdzisz na ZUS PUE?

Upoważnienie do konta

Jeżeli płatnik składek samodzielnie nie założył profilu na PUE ZUS, ale upoważnił (udzielił pełnomocnictwa) do swojej roli płatnika inną osobę (np. księgową lub pracownika biura rachunkowego), to znaczy, że płatnik ma już swój profil na PUE ZUS.

Osoba, która staje się płatnikiem składek po 1 stycznia 2023 r., musi samodzielnie zarejestrować swoje konto na PUE lub kogoś do niego upoważnić. Jeśli tego nie zrobi, to ZUS założy profil na PUE ZUS zgodnie z przepisami.

Jak założyć konto na PUE ZUS

Profil na PUE ZUS zakładany jest zawsze dla osoby fizycznej. Aby zarejestrować i potwierdzić profil, trzeba mieć skończone 13 lat.

Płatnik składek – osoba fizyczna może założyć profil dla siebie lub udzielić pełnomocnictwa innej osobie (np. księgowej lub pracownikowi biura rachunkowego). Przedsiębiorcom, którzy prowadzą działalność jako osoba fizyczna, system automatycznie przypisze rolę płatnika do konta PUE ZUS, gdy dane w zakładanym profilu będą takie same jak te, które były podane w zgłoszeniu płatnika składek (np. NIP, PESEL).

Płatnik składek – osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej musi działać przez ustawowych lub statutowych przedstawicieli, ewentualnie udzielić pełnomocnictwa osobie fizycznej, np. swojemu pracownikowi lub pracownikowi biura rachunkowego.

Dostęp do roli płatnika może mieć nieograniczona liczba osób. Warto jednak pamiętać, że w tej roli znajdują się dane płatnika składek oraz osób zgłoszonych przez niego do ubezpieczeń (jeśli dokonywał takich zgłoszeń), w tym informacje o zwolnieniach lekarskich czy podstawie wymiaru składek.

Aby założyć profil na PUE ZUS trzeba:

  1. wejść na stronę www.zus.pl i kliknąć przycisk [Zarejestruj w PUE] (na górze strony).
  2. wybrać, dla kogo zakładany jest profil – do wyboru jest rejestracja: [Dla Ciebie], [Dla przedsiębiorców] oraz [Dla firm]. Formularz rejestracyjny nieznacznie różni się w zależności od dokonanego wyboru. Po wybraniu rejestracji [Dla przedsiębiorców], poza danymi osobowymi, trzeba wpisać NIP.
  3. wybrać sposób rejestracji:
  1. Przy rejestracji za pomocą login.gov, kwalifikowanego podpisu elektronicznego i bankowości elektronicznej, część danych w formularzu rejestracji wypełnia się automatycznie. Metody te pozwalają również na potwierdzenie tożsamości, dlatego skorzystanie z nich nie wymaga wizyty w ZUS.
  2. Przy rejestracji za pomocą formularza rejestracji (przycisk [DO REJESTRACJI]), trzeba wypełnić wszystkie obowiązkowe pola. W ciągu 7 dni od rejestracji trzeba też potwierdzić swoją tożsamość w dowolnej placówce ZUS lub podczas e-wizyty. Na wizycie trzeba mieć ze sobą dokument tożsamości – dowód osobisty lub paszport.

Jak płatnik – osoba fizyczna jak i osoba prawna – mogą upoważnić inne osoby do swojego profilu płatnika na PUE ZUS. Aby upoważnić inną osobę do swojego profilu płatnika na PUE ZUS, trzeba dla niej złożyć pełnomocnictwo w ZUS. 

źródło: zus..pl

Kurs RODO – ochrona danych osobowych w praktyce

Zabezpiecz się przed naruszeniami przepisów RODO i śpij spokojnie. Dowiedz się, jak w praktyce zadbać o ochronę danych osobowych, wdrożyć lub poprawić procedury i uniknąć dotkliwych kar finansowych.

Kategorie