Jakie są kompetencje przyszłości?
W dzisiejszym dynamicznie rozwijającym się świecie technologicznym aplikacje wykorzystujące sztuczną inteligencję (AI) stają się coraz bardziej popularne i pożądane. Okazuje się, że rośnie i będzie rosło zapotrzebowanie na specjalistów w obszarze „zaopiekowania” aplikacjami.
“Twórca aplikacji, czyli deweloper, odpowiada za projektowanie, tworzenie, testowanie i utrzymywanie aplikacji. Kompetencje, które są kluczowe na tym stanowisku, obejmują zarówno twarde umiejętności techniczne, jak i miękkie umiejętności interpersonalne oraz organizacyjne” – komentuje Andrzej Klimek, ekspert w obszarze tworzenia aplikacji, Prezes Zarządu iStars.pl Sp. z o.o.
To w takim razie jakie kompetencje są kluczowe aby tworzyć aplikacje? Umiejętności techniczne, choć kluczowe nie są wystarczające aby odnaleźć się w świecie postępującej technologii.
Raport „Kompetencje przyszłości”
Zgodnie z raportem z 2019 roku “Kompetencje przyszłości” opracowanym przez Polski Fundusz Rozwoju, Uniwersytet Warszawski oraz Google – do 2030 r. pracownicy w Europie będą przeznaczać ponad 40% czasu więcej na czynności wykorzystujące zaawansowane kompetencje techniczne i cyfrowe. Będą je posiadać nieliczni, a popyt na zaawansowane umiejętności programistyczne i informatyczne wzrośnie o 90%.
Natomiast Eksperci World Economic Forum wskazują, że w najbliższych latach najważniejsze będą kompetencje, takie jak:
- inteligencja emocjonalna – umiejętność rozpoznawania emocji własnych i innych ludzi, zarządzania nimi i wykorzystywania w procesie dokonywania oceny i podejmowania decyzji, orientacja na potrzeby (społeczne) – dążenie do zaspokajania potrzeb innych (klientów);
- współpraca – dostosowywanie działań w odniesieniu do działań innych;
- elastyczność poznawcza – zdolność do elastycznego przełączania myślenia między różnymi problemami lub zestawami reguł;
- rozwiązywanie złożonych problemów – rozwinięte zdolności wykorzystywane do rozwiązywania nieoczywistych problemów w złożonych, rzeczywistych kontekstach;
- krytyczne myślenie – wykorzystanie logiki i rozumowania do zidentyfikowania mocnych i słabych stron alternatywnych rozwiązań, wniosków lub podejścia do problemów;
- kreatywność – zdolność do wymyślania niezwykłych lub nieoczywistych pomysłów na dany temat lub w odpowiedzi na daną sytuację, lub też rozwijania kreatywnych sposobów rozwiązania problemu.
Twarde i miękkie umiejętności
Dla specjalisty zajmującego się aplikacjami sztucznej inteligencji (AI) kluczowe są zarówno twarde umiejętności techniczne, jak i miękkie kompetencje, które umożliwiają skuteczne wdrażanie rozwiązań AI w praktyce.
„Znajomość algorytmów i metod AI, programowanie, matematyka i statystyka, data engineering i praca z dużymi zbiorami danych, znajomość platform chmurowych, analityka danych i interpretacja tych wyników to umiejętności potrzebne do wdrażania modeli AI w środowiskach produkcyjnych oraz zarządzania cyklem ich życia” – podkreśla Andrzej Klimek.
Aby skutecznie wdrażać rozwiązania AI, specjalista musi rozumieć, jakie są potrzeby firmy oraz jakie problemy biznesowe można rozwiązać za pomocą technologii AI. Umiejętność przekładania technicznych aspektów AI na zrozumiałe dla nietechnicznych interesariuszy jest kluczowa. Dobra komunikacja i prezentacja wyników umożliwiają wprowadzenie rozwiązań do praktyki.
Specjalista AI często pracuje w zróżnicowanych zespołach, w skład których wchodzą programiści, analitycy danych, inżynierowie big data, oraz eksperci domenowi. Umiejętność współpracy i wymiany wiedzy w takich zespołach jest bardzo ważna.
Etyka w AI
Zrozumienie wyzwań etycznych związanych z AI, takich jak prywatność danych, odpowiedzialność za decyzje podejmowane przez AI, oraz kwestie związane z regulacjami (np. RODO) nie jest mniej istotna. AI, zwłaszcza w sektorach takich jak zdrowie, finanse, edukacja, transport wymaga przestrzegania odpowiednich regulacji prawnych i standardów.
Warto wiedzieć, że 1 sierpnia 2024 roku wszedł w życie Akt o AI (AI Act) – pierwsza w skali świata kompleksowa regulacja prawna dla systemów i modeli sztucznej inteligencji. Rozporządzenie ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa, przejrzystości i zgodności z wartościami europejskimi w rozwoju i stosowaniu AI. Ministerstwo Cyfryzacji pracuje już nad projektem ustawy, która pozwoli na stosowanie AI Act w Polsce. Systemy AI na europejskim rynku będą musiały spełniać konkretne normy i standardy, co przełoży się na wysoki poziom ochrony praw obywateli i konsumentów, a także zwiększenie zaufania społecznego do nowych technologii.
Specjalista zajmujący się aplikacjami AI musi łączyć zaawansowaną wiedzę techniczną z umiejętnościami analitycznymi, biznesowymi oraz interpersonalnymi. Kluczowym elementem jest zdolność do ciągłego uczenia się i adaptowania do zmieniającego się otoczenia technologicznego oraz dbałość o etykę i regulacje prawne w rozwijającej się dziedzinie AI. Te kompetencje pomagają twórcom aplikacji nie tylko w efektywnym tworzeniu oprogramowania, ale również we współpracy z zespołami i dostarczaniu wartościowych produktów dla użytkowników.
Aplikacje mobilne – Internet Stars
W dzisiejszym dynamicznym świecie pracy, temat nadgodzin staje się coraz...
PUE ZUS zmienia się w eZUS
Z dniem 14 czerwca 2012 r. zaczęła działać Platforma Usług Elektronicznych ZUS...
RODO w biznesie
Pan Mateusz prowadzi 1-os działalność w ramach, której wykonuje swoje...