24 marca 2022|

“Jak być pracodawcą dla którego chce się pracować?”

W trakcie przeprowadzonej debaty w ramach programu “Kadry w pigułce” w telewizji biznesowej Biznes24 z mimi gośćmi rozmawiałam na temat tego: “Jak być pracodawcą dla którego chce się pracować?”

Moimi gośćmi były:

1.    Sylwia Bilska, dyrektor generalna EDENRED  – globalnego lidera rozwiązań technologicznych w obszarach motywacji i angażowania pracowników, a także budowania lojalności w biznesie oraz zwiększania sprzedaży na rynku B2B2C

2.    Ewa Kwiecińska, Employer Branding & Communication Manager Faurecia Automotive Polska  – światowego dostawcy branży motoryzacyjnej! 

3. Agnieszka Pietrasik, dyrektor wykonawcza w Hays Poland

W trakcie programu goście odpowiadali  m.in. na poniższe pytania:

1.    Czy mamy rynek pracownika czy pracodawcy? A może jest to uzależnione od branży w jakiej firma funkcjonuje?

Z tego co obserwujemy, to po chwilowym załamaniu na rynku w czasie pandemii, rynek pracownika ma się świetnie.  Obecne beztroskie podejście kandydatów do zmiany pracodawcy oraz rosnące oczekiwania co do benefitów pozapłacowych powoduje, że pracodawcy prześcigają się w pomysłach na zaspokojenie potrzeb kandydatów do pracy. Niezależnie od branży, deficyt pracowników pogłębia się ze względu na nieuniknione zmiany związane z demografią, rozwojem technologii, czy też migracjami.

2.    Na czym obecnie najbardziej zależy pracodawcom w relacjach z pracownikami?

Wydaje się że dla pracodawcy ważna jest możliwość nie tylko nawiązania stałej współpracy ale również budowanie trwałej relacji z pracownikiem bądź zleceniobiorcą opartej na zaufaniu i otwartej komunikacji. Praca niestacjonarna postawiła nowe wyzwania w kontekście nawiązywania i utrzymywania relacji na linii pracownik i pracodawca. Mimo wzrostu znaczenia samodzielności pracowniczej, konieczna jest skuteczna komunikacji i poinformowanie pracownika o jasnych celach organizacji i roli pracownika w realizacji tych celów. Coraz więcej badań pokazuje, że dobrostan pracowników przekłada się wprost proporcjonalnie na zyski firm. 

3.    Czy zmiany w firmach w kierunku transformacji cyfrowej, automatyzacja, robotyzacja wpływają na zmiany w organizacji? Pandemia na dobre zmieniła model wykonywania pracy na tryb pracy niestacjonarnej lub hybrydowej. Te zmiany spowodowały konieczność wypracowania licznych rozwiązań z obszaru zarządzania, rozwoju oraz integracji przy użyciu automatyzacji i technologii. Dynamiczna cyfryzacja przedsiębiorstw pozwoliła na bardziej elastyczne formy zatrudnienia. Przejście w tzw. tryb online spowodowało możliwość dotarcia do kandydatów do pracy, w tym specjalistów  spoza Polski. Ponadto rozwój narzędzi cyfrowych powoduje również rosnące  zapotrzebowanie na nowe kompetencje. 

4.   Obserwuje się obecnie duża migrację pracowników między firmami szczególnie z branży teleinformatycznej, co pokazuje jak trudno jest pracownika związać z firmą. Jak zatrzymać pracowników, by nie zmieniali pracy?

Pracownicy poszukują przede wszystkim możliwości rozwoju i poczucia sensu pracy, bycia angażowanym i bycia słuchanym. Przedsiębiorstwa, które chcą pozyskiwać talenty oraz zależy im na zmniejszeniu rotacji, muszą wychodzić naprzeciw tym oczekiwaniom poprzez rozwijanie działań employer brandingowych, marketingu rekrutacyjnego oraz poprawiając komfort pracy. Dla pracownika zawsze istotne będą jasność celów i ich relacji oraz udziału pracownika w realizowaniu tych założeń. Pracodawcy, którzy zrozumieją, że należy słuchać pracownków w kontekście ich potrzeb w organizacji, tym szybciejprzyciągną i zatrzymają u siebie ludzi w pełni zaangażowanych w swoją pracę. 

5.    Jak dobierać benefity pracownicze, by faktycznie były odpowiedzią na potrzeby pracowników, a jednocześnie przekładały się i realnie budowały employer branding? 

Benefity pracownicze to już norma w każdej większej organizacji i nie tylko. Pracodawcy, oferują szeroki katalog benefitów począwszy od pakietów medycznych, po darmowe posiłki, dofinansowania różnych form nauki, wsparcie psychologiczne i wiele innych tylko po to aby przyciągnąć uwagę kandydata do pracy.

Aby najlepiej odpowiedzieć na potrzeby przyszłych pracowników, warto słyszeć swoich pracowników. Warto zatem stosować transparentną komunikację dzięki, której organizacja wpłynie nie tylko na budowanie relacji, otrzyma odpowiedź na swoje pytanie ale będzie też znacząco wpływała pozytywnie na wizerunek pracodawcy wewnątrz jak i na zewnątrz organizacji.

Oferta Biznes24

Chcesz mówić o ważnych sprawach do szerokiej publiczności?
Oferujesz rozwiązania dzięki, którym wspierasz pracodawców, np. w optymalizacji, automatyzacji lub w budowaniu pozytywnego wizerunku pracodawcy?
Jesteś ekspertem w swojej branży i chcesz porozmawiać o sytuacji na rynku pracy, trendach w zatrudnieniu lub porostu poruszyć ważne tematy z zakresu HR.
Zapraszam Cię do mojego programu: Kadry w pigułce lub do debaty w ramach cyklu Rozmowy o biznesie.
Chcesz poznać ofertę Biznes24? Napisz do mnie: kadrywpigulce@gmail.com

Ważne fakty ?
BIZNES24 dociera codziennie do ok. 90 tys. osób.
Co miesiąc BIZNES24 ogląda prawie 2 mln unikalnych widzów.
Więcej widzów ogląda BIZNES24 poza domem (Gemius OOH), niż w domu (Nielsen).

Rozmowę z moimi gości możesz obejrzeć tutaj: DEBATA

od lewej strony: Ewa Kwiecińska, Agnieszka Pietrasik, Sylwia Bilska
Kategorie